WE OFFER FREE PROGRAMMES: UPSR, PMR & SPM EXAMINATION SEMINARS, EXPERIENCES EXCHANGE WITH PROFESSIONALS & UNDERGRADUATES, BDC SELF INNOVATION PROGRAMME, ENGLISH LANGUAGE INTENSIVE COURSES

SENARAI PROGRAM BRAIN DEVELOPMENT CLUB UNTUK TEMPOH ASAS 6 TAHUN :

 
 
 Edit Post

KURSUS INTENSIF BAHASA INGGERIS (SUB-PROGRAM DALAM SETIAP AKTIVITI BDC) :
  • DILANGSUNGKAN PADA SETIAP PROGRAM BDC; SATU HINGGA DUA JAM SEBELUM PROGRAM UTAMA BDC BERMULA.
  • LATIHAN MEMBETULKAN AYAT-AYAT / KARANGAN YANG SALAH (DIBANTU OLEH FASILITATOR). SETIAP KESALAHAN GRAMMAR TERSEBUT AKAN DIJELASKAN SECARA TERPERINCI DAN DIBERIKAN CONTOH-CONTOH LAIN UNTUK MENGUATKAN KEFAHAMAN AHLI-AHLI.
  • KUIZ BAHASA INGGERIS DIIKUTI DENGAN PEMBERIAN HADIAH.PENERANGAN CIRI-CIRI / CARA MENJAWAB KERTAS 1119/TOEFL/MUET (YANG BERKENAAN).
  • PERADUAN MENULIS KARANGAN DI RUMAH DENGAN TAJUK-TAJUK UNIK.
  • DIAKHIRI DENGAN PENJELASAN TAFSIR AL-QURAN / HADITH DI DALAM BAHASA INGGERIS (MENINGKATKAN JATI DIRI DAN BUDAYA MELAYU-ISLAM , BUKAN BUDAYA BARAT). INI HANYA MAKLUMAT TAMBAHAN BAGI AHLI-AHLI BUKAN BERAGAMA ISLAM.

BENGKEL BDC CEMERLANG BERSAMA MAHASISWA PERUBATAN:
  • “BRAINSTORMING” BERSAMA MAHASISWA PERUBATAN.
  • PERIHALAN PENGALAMAN YANG TELAH DILALUI OLEH MAHASISWA TERSEBUT.
  • PERIHALAN TEKNIK BELAJAR YANG DIGUNAKAN OLEH MAHASISWA TERSEBUT.
  • MAKLUMAT-MAKLUMAT TENTANG BAGAIMANA UNTUK MENJADI SEORANG DOKTOR PERUBATAN (TERKINI).
  • PERIHALAN TENTANG JENIS-JENIS PEPERIKSAAN YANG TELAH DAN AKAN DILALUI OLEH MAHASISWA TERSEBUT (TEORI DAN PRAKTIKAL PERUBATAN).
  • PERIHALAN TENTANG PINJAMAN / BIASISWA UNTUK KURSUS PERUBATAN YANG DISEDIAKAN.
  • LANGKAH-LANGKAH PENJAGAAN KESIHATAN DAN NASIHAT-NASIHAT.


BENGKEL BDC CEMERLANG BERSAMA MAHASISWA DARI PELBAGAI JURUSAN :
  • “BRAINSTORMING” BERSAMA MAHASISWA - MAHASISWA DARI PELBAGAI JURUSAN; KEJURUTERAAN, PERAKAUNAN, PENGURUSAN PERNIAGAAN, DLL.).
  • PERTUKARAN PENGALAMAN BERSAMA MAHASISWA.
  • PERIHALAN TENTANG KEHIDUPAN DI KAMPUS UNIVERSITI.
  • PERIHALAN TENTANG APA YANG DIPELAJARI DI KAMPUS (PELBAGAI JURUSAN).
  • PERIHALAN TENTANG BAGAIMANA PENDAFTARAN KURSUS SETIAP SEMESTER BERLANGSUNG.
  • PERIHALAN TENTANG JAM KREDIT UNTUK SATU SEMESTER DAN KESELURUHAN.
  • PERIHALAN TENTANG TESIS DAN KERJA-KERJA LAPANGAN.
  • PERIHALAN TENTANG BAGAIMANA UNTUK MEMILIH TAJUK TESIS YANG KOTEMPORARI, BAGI MEMUDAHKAN PENYERAPAN KE SEKTOR PEKERJAAN.
  • PERIHALAN TENTANG FASILITI-FASILITI YANG WUJUD DI KAMPUS UNIVERSITI.
  • PERIHALAN TENTANG PENGAMBILAN MAHASISWA SECARA ONLINE.


PERTUKARAN PENGALAMAN BERSAMA PEKERJA MAHIR BIDANG PETROLEUM & GAS (JURUTERA) :
  • “BRAINSTORMING” DAN PENGENALAN TENTANG PENCERAMAH (JURUTERA OIL & GASES) – ZAMAN PERSEKOLAHAN, GAYA BELAJAR, KESUKARAN DAN KESILAPAN YANG PERNAH DILAKUKAN AGAR AHLI-AHLI BOLEH MEMPELAJARI SESUATU.
  • PENGOLAHAN TENTANG CIRI-CIRI JURUTERA OIL & GASES – CABARAN YANG DIHADAPI.
  • KEISTIMEWAAN YANG DIPEROLEHI OLEH JURUTERA OIL & GASES.
  • ETIKA JURUTERA OIL & GASES – “TROUBLESHOOTER” ATAU PENYELESAI MASALAH – KEPUASAN.
  • SPESIFIKASI TUGAS:
A. BAGAIMANA KAWASAN MINYAK DIKESAN?
B. BERAPA KEDALAMAN BAGI SATU-SATU KAWASAN PENGGERUDIAN MINYAK?
C. BAGAIMANA MINYAK DIPROSES DAN DI MANA? SERTA BANYAK LAGI…

  • CABARAN AKAN DATANG YANG AKAN DIHADAPI DALAM BIDANG KEJURUTERAAN OIL & GASES.

PERTUKARAN PENGALAMAN BERSAMA PEKERJA MAHIR BIDANG ELEKTRIK (JURUTERA) :
  • “BRAINSTORMING” DAN PENGENALAN TENTANG PENCERAMAH (JURUTERA ELEKTRIK) – ZAMAN PERSEKOLAHAN, GAYA BELAJAR, KESUKARAN YANG PERNAH DILALUI, DAN LAIN LAGI.
  • PENGOLAHAN TENTANG CIRI-CIRI JURUTERA ELEKTRIK – CABARAN YANG DIHADAPI.
  • KEISTIMEWAAN YANG DIPEROLEHI OLEH JURUTERA ELEKTRIK.
  • ETIKA JURUTERA ELEKTRIK – “TROUBLESHOOTER” ATAU PENYELESAI MASALAH – KEPUASAN.
  • SPESIFIKASI TUGAS:
  • SETIAP SUBTOPIK MATAPELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK YANG DIPELAJARI DI SEKOLAH WUJUD UNDANG-UNDANG TERSENDIRI (IEC, EEC DAN LAIN LAGI).
  • BAGAIMANA MENENTUKAN JENIS PEMUTUS LITAR SETARA DENGAN ARUS YANG DILALUI DAN JENIS KABEL YANG DIGUNAKAN?
  • KELUASAN BIDANG KEJURUTERAAN ELEKTRIK: PERUMAHAN, KAWASAN KOMERSIAL ATAU PERINDUSTRIAN, PESAWAT TERBANG DAN BANYAK LAGI.

PERTUKARAN PENGALAMAN BERSAMA PEGAWAI KERAJAAN :
  • KEBANYAKAN PEMBANGUNAN INSFRASTRUKTUR MELIBATKAN DUA BADAN KERAJAAN INI.
  • “BRAINSTORMING” DAN PENGENALAN TENTANG PENCERAMAH – KELULUSAN AKADEMIK, PENGALAMAN PEPERIKSAAN YANG DILALUI DAN TUGAS HARIAN.
  • PENDEDAHAN TENTANG HIRARKI PENGURUSAN SETARA DENGAN JENIS KELULUSAN AKADEMIK.
  • PENGOLAHAN TENTANG KERJASAMA BADAN-BADAN TERSEBUT DENGAN BADAN-BADAN ANTARABANGSA.
  • PENGOLAHAN TENTANG CABARAN MASA HADAPAN: CONTOH, CABARAN SISTEM KONTRAK DALAM PENGAMBILAN PEKERJA KERAJAAN; APAKAH ASPEK YANG DITITIKBERATKAN OLEH MAJIKAN BAGI PENYERAPAN KE STATUS PEKERJA TETAP?


SEMINAR MENJAWAB SOALAN PEPERIKSAAN UPSR, PMR DAN SPM (BERDASARKAN KEPADA SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN TAHUN-TAHUN LEPAS) DAN TEKNIK BELAJAR / MENGINGAT :
  • PROGRAM UTAMA KELAB BRAIN DEVELOPMENT: MELAHIRKAN AHLI KELAB YANG KREATIF DALAM MATAPELAJARAN DI SEKOLAH DAN 60% PROGRAM INI DILAKSANAKAN DI DALAM BAHASA INGGERIS.
  • MELATIH AHLI-AHLI AGAR MENDAPAT SUB-MARKAH PENUH SEMASA MENJAWAB SOALAN-SOALAN PEPERIKSAAN MELALUI PENJANAAN KREADIBILITI MINDA KANAN DAN KIRI – MENINGKATKAN KREATIVITI DAN INTUISI MINDA: CONTOH, SETIAP SUB-PROSES MENJAWAB SOALAN AKAN DIIRINGI DENGAN PENGGUNAAN SISTEM “5W1H”, PENERANGAN PROSES-PROSES PEMBELAJARAN YANG BERLANGSUNG DALAM MINDA KANAN DAN KIRI UNTUK SETIAP BARIS JAWAPAN YANG DIJAWAB AGAR IA MEMENUHI PERMINTAAN SKEMA JAWAPAN DAN MENGHASILKAN JAWAPAN YANG KREATIF MENGIKUT INTUISI SENDIRI.
  • MELATIH AHLI-AHLI MENGAPLIKASIKAN TEKNIK-TEKNIK BELAJAR / MENGINGAT SEMASA BELAJAR (STUDY SMART).
  • MODUL SEMINAR DISEDIAKAN OLEH PIHAK KELAB BERDASARKAN REKOD PENCAPAIAN AKADEMIK AHLI-AHLI.
  • BEBERAPA PROGRAM INI AKAN BERLANGSUNG DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI.


PROGRAM INOVASI DIRI BDC :
  • SETIAP ANAK ADA BAKAT TERSENDIRI – KETIKA AHLI-AHLI BDC MENINGKATKAN KEUPAYAAN MINDA, PENGURUSAN BDC AKAN MENYAJIKAN PROGRAM INNOVASI DIRI: MENGGUNAKAN (APPLY) KREATIVITI DAN INTUISI DI LUAR MEDIUM ‘BIASA’ MEREKA.
  • PROGRAM INI MERANGKUMI ASPEK-ASPEK:
A. EKONOMI; CONTOH: ORANG MELAYU AGAK SUKAR UNTUK BERSAING DENGAN KAUM LAIN YANG TERLEBIH DAHULU MEMBINA EMPAYAR PERNIAGAAN. BINCANG BERSAMA RAKAN SEKUMPULAN TENTANG APAKAH JENIS PERNIAGAAN YANG AKAN MEREKA BINA. BAGAIMANAKAH CARA UNTUK MEREKA MENGGUNAKAN KREATIVITI MASING-MASING UNTUK BERSAING? (AHLI-AHLI HANYA PERLU MENGOLAH DAN MENAMBAH-BAIK ISI-ISI YANG DISEDIAKAN DI DALAM MODUL YANG AKAN DIBERI).

B. SOSIAL / KEMASYARAKATAN, CONTOH: AHLI-AHLI AKAN DISAJIKAN DENGAN BEBERAPA FOTO KIPAS DAN DINAMO. DIKETAHUI SIFAT DINAMO AKAN MENGHASILKAN ARUS ELEKTRIK APABILA WUJUD FLUKS MAGNET DI DALAMNYA. BAGAIMANAKAH CARA AHLI-AHLI MEMBUAHKAN PENDAPAT AGAR GABUNGAN KIPAS DAN DINAMO ITU DAPAT MENGURANGKAN BIL ELEKTRIK DI RUMAH? APAKAH SIFAT-SIFAT ATAU JENIS LOGAM DIPERLUKAN?

C. PENDIDIKAN, CONTOH: AHLI-AHLI AKAN DISAJIKAN DENGAN PERIHALAN ARAS SISTEM PENDIDIKAN YANG WUJUD DI MALAYSIA, DARI SIJIL, DIPLOMA, IJAZAH SARJANAMUDA, IJAZAH DAN SEBAGAINYA. MEREKA JUGA AKAN DISERAPKAN TENTANG SEKTOR-SEKTOR PEKERJAAN BERLANDASKAN KEPADA ARAS PENDIDIKAN TERSEBUT.

D. KEROHANIAN, CONTOH: ABDUL RAHMAN IBNU AUF ADALAH DI ANTARA 10 ORANG YANG MULA-MULA MASUK ISLAM. BELIAU ADALAH PENIAGA YANG AMAT KAYA; DIBERITAKAN SEHINGGA 700 EKOR UNTA MEMBAWA PULANG HASIL PERNIAGAANNYA KE MADINAH. APAKAH RAHSIA BELIAU MENJALANKAN PERNIAGAAN? APAKAH KAITANNYA DENGAN KONSEP “SUPPLY AND DEMAND”? DI SINI, AHLI-AHLI AKAN DIDEDAHKAN DENGAN BEBERAPA HADITH DAN KISAH BENAR KETAULADANAN ABDUL RAHMAN IBNU AUF KHUSUS DALAM PERNIAGAAN. PROGRAM INI DITAMBAHKAN DENGAN INFORMASI-INFORMASI PENTERNAKAN OLEH BADAN-BADAN KERAJAAN SEPERTI MARDI.


PROGRAM KHAS BDC :
  • PENGURUSAN MASA – AHLI-AHLI AKAN DILATIH UNTUK MENGURUSKAN MASA SEHARIAN SECARA PRAKTIKAL; MERUPAKAN ISO DIRI: TULIS APA YANG DIBUAT DAN BUAT APA YANG DITULIS.
  • JUNGLE TRACKING – AHLI-AHLI AKAN MENGIKUTI PROGRAM INI YANG DIISI DENGAN PELBAGAI PERSOALAN SAINS DAN MATEMATIK PADA SETIAP CHECK POINT. PROGRAM INI BUKAN SAHAJA MENINGKATKAN FIZIKAL, MENGHARUNGI LIKU-LIKU YANG DILALUI MALAHAN MENTAL DENGAN MENJAWAB SOALAN-SOALAN BERSAMA RAKAN-RAKAN KUMPULAN, DAN BANYAK LAGI...